Zainspirował nas Michael Bungay Stanier.
My też chcemy inspirować.
zobacz też
Lepiej nie stracić, niż zyskać?
Szybciej wypełnimy upierdliwe papiery w urzędzie, jeśli za niewypełnienie będzie nam grozić kara, niż wtedy, gdy urząd da nam za to jakąś nagrodę. Jak myślisz - dlaczego?
Chętniej podejmujemy działanie, gdy grozi nam strata, niż wtedy gdy mamy perspektywę zysku. Inaczej mówiąc - większą wartość ma dla nas to, co już mamy.
Mówi o tym Teoria perspektywy, opisana przez Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego. Wg niej podejmujemy decyzje w zależności od tego, jak sformułowany zostanie komunikat. Jeśli wynik podjętej decyzji będzie odbierany przez nas jako zysk, wykażemy mniejszą skłonność do ryzyka. Jeśli będzie odbierany jako strata - chętniej podejmiemy ryzyko i chętniej się zaangażujemy. Teorię tę z powodzeniem wdraża się w komunikatach reklamowych typu “Nie przegap! Niepowtarzalna okazja! Tylko teraz!”.
Ale.
Badanie Urszuli Sabik z SWPS potwierdza, że klienci częściej wybierają bank ostrzegający przed stratą, a nie taki, który obiecuje zysk, lub ma neutralny komunikat. Jednocześnie jednak wykazuje bardziej negatywną postawę w stosunku do tego banku. I pewnie nikt nie zadeklaruje wielkiej miłości w stosunku do urzędu, który kara za niewypełnienie papierów.
Zadaj więc sobie pytanie - czy warto budować swoją markę wykorzystując mechanizmy sprzedażowe, które bazują na ludzkim lęku? Czy Ty zaufasz takiej marce?